Passover

Passover måneden er ventet af mange. I hvert fald jøderne.

Passover varer 7-8 dage, alt efter om man er ortodoks jøde eller ej.

Det er jødernes fejring af påsken.

Der bliver gjort hovedrent inden festen startede fredag aften. Hjemmet skal være rent for mad der er syrnet og så skal det være et præsentabel hjem, til den ventede gæst; Profeten Elias.

Én af mine kollegaer vidste billeder, af det brød der blev afbrændt, inden hun gik på ferie, for at fejre passoveren.

Jeg deler helt åbenlyst ikke religion med min kollega. Jeg deler faktisk slet ikke religion med nogen af dem jeg sidder på kontor med. Jeg er den eneste der er vokset op og opdraget som protestant.Jeg er den eneste der er døbt og konfirmeret i faderen, sønnens og helligåndens navn.

Vi deler heldigvis så meget andet.

Ting der ikke omhandler religion.

Ting der ikke omhandler tildækket eller løst hår.

Ting der ikke omhandler vores beklædning.

Vi kan snakke om så meget andet.

Vi kan snakke om familier. Sport. Tv-shows. Teater. Musik. New York. Det kommende valg. Ferie. Vejret. Mad. Sprog. Dyr.

I Danmark havde jeg ikke nogle jødiske venner eller bekendskaber. Jeg kendte ikke nogen igennem folkeskolen, fritidsarbejdet, videregående uddannelse eller på arbejdspladsen.

Men her i New York har jeg både venner og bekendtskaber, med jøder og ortodokse jøder.

Det er en fornøjelse og lærerigt, at kende mennesker, der har en anden religion.

Jeg får lov til at lære om andre religioner direkte og ikke igennem bøger, aviser, online nyheds medier og sociale medier. Men ved blot at gå på arbejde og være sammen med venner, kollegaer og bekendte. Jeg føler mig heldig. For vi er i bund og grund ret ens.

 

 

 

 

Dette indlæg blev udgivet i Holidays og tagget , , , , , , , , , , , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv en kommentar